[vc_row][vc_column][vc_column_text]Gewaarzijn is een vreemd begrip in onze taal, laat staan dat we het moeten toepassen in ons werk. Awareness laat bij meer mensen een belletje rinkelen. Maar wat betekent het dan juist en waarom is het zo belangrijk?
De definitie
Awareness betekent dat je een alerte aanwezige aandacht hebt voor alles wat er binnen in jou gebeurt en wat er gebeurt rond jou. Je hebt een minutieus contact met je emoties zodat je je constant gewaar bent wat alles rond jou met je doet. Je kan dat dan delen met de anderen als je wil of je kan ervoor kiezen om het te zwijgen. Door het te zwijgen ontneem je de ander echter feedback. Feedback over hoe de ander overkomt en wat de impact is van zijn gedrag of boodschap op jezelf. Hierdoor groeien mensen. Hun blinde vlek wordt kleiner.
“Ik gaf een coaching aan een manager die ontzettend veel woorden nodig had om zijn punt te maken. Één uitleg kon wel tien minuten duren met voorbeelden uit verleden, heden en toekomst. Na een tijdje gaf ik hem terug dat ik altijd zo moe werd als hij begon te praten en dat ik hem ook altijd kwijtraakte. Toen werd het stil. Het was de eerste keer dat iemand hem die feedback gaf. Er werd hem opeens veel duidelijk over waarom hij geen impact had op mensen of mensen geen interesse toonden.”
Dat is de kracht van werken met gewaarzijn. We geven proces interventies in plaats van inhoudelijke interventies.
Bewust leiderschap
Een manager met een hoog gewaarzijn voelt al van ver wat er gaande is in zijn team én doet daar ook iets mee. Klanten zeggen meer dingen niet dan ze wel zeggen. Met een alerte aandacht pik je die zaken op. Met een hoog gewaarzijn kan je sneller inspelen op hoe mensen zich gedragen en wat het effect daarvan is op jou. Je bent meer flexibel en alert. Net dat wat je als manager nodig hebt in de steeds veranderlijke business. Zonder gewaarzijn of aandachtige aanwezigheid loop je het risico om vanuit je hoofd rationele beslissingen te nemen die niet afgestemd zijn op je omgeving waardoor mensen afhaken. Wetende dat mensen de motor zijn van een organisatie is het cruciaal dat elke manager zichzelf traint om zijn gewaarzijn te verhogen.
Interesse om hiermee aan het werk te gaan? Volg dan een Leadership Journey of vraag een coaching aan![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Last modified: November 16, 2016